Kosztorys naprawy pojazdu powinien być sporządzony według określonego schematu i zawierać szczegółową specyfikację przeprowadzonych działań naprawczych. To z tego dokumentu poszkodowany kierowca powinien się dowiedzieć na jaką kwotę oszacowano szkodę i naprawę pojazdu.

Szczegółowa specyfikacja naprawy

W interesie osoby poszkodowanej jest zwrócenie uwagi na formę sporządzenia kosztorysu. Kalkulacja kosztów naprawy pojazdu to dokument o niemałym znaczeniu, gdyż to na jego podstawie wyliczane jest odszkodowanie. Kosztorys powinien być szczegółowy i powinien się w nim znaleźć wykaz:

  • liczby oraz rodzaju operacji koniecznych do dokonania naprawy (wymiana/naprawa/regeneracja części, lakierowanie elementów),
  • części podlegających wymianie oraz naprawie wraz z ich cenami,
  • jakości części (O, Q, P, Z), które uwzględniono przy kalkulacji, ich producenta i dostawcy:

części O (oryginalne/ serwisowe) – to części rekomendowane i dostarczane przez koncern samochodowy – produkowane przez sam koncern lub jego podwykonawców (części posiadają logo koncernu)
części Q – części o tych samych właściwościach technicznych jak części O, produkowane przez dostawców na tzw. „pierwszy montaż”, produkowane z użyciem tej samej technologi jak w przypadku produkcji dla koncernu, jednak opatrzone logo rzeczywistego producenta, dostępne w niezależnych hurtowniach i sieciach sklepów
części P – części porównywalnej jakości/ alternatywne, odpowiadają jakością tym stosowanym w montażu fabrycznym, jednak nie są dostarczane na pierwszy montaż
części Z – zamienniki, nieuwzględnione w powyższych kategoriach

  • liczby, rodzaju oraz stawek roboczogodzin koniecznych do przeprowadzenia naprawy pojazdu,

Kosztorys powinien wyszczególniać stawki oraz liczbę roboczogodzin wypracowanych zarówno przez mechanika samochodowego, blacharza czy lakiernika. Pozwala to porównać zastosowane w kalkulacji stawek poszczególnych specjalistów.

Ubezpieczyciel nie może ponadto tłumaczyć braku przedstawienia szczegółowej kalkulacji faktem używania do wyceny samochodów specjalistycznego systemu informatycznego (np. Audatex, Info-Expert).

Proceder zaniżania odszkodowań

Kalkulacja powypadkowa jest podstawą do roszczeń odszkodowawczych, dlatego kosztorys, który nie zawiera wymienionych wyżej elementów powinien wzbudzić podejrzenia o zaniżenie kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciele stosują wiele wybiegów, by zaniżyć kosztorys naprawy pojazdu. Jeśli w wyniku wypadku uszkodzony został starszy samochód lub gdy uszkodzenia pojazdu są znaczne a naprawa kosztowna, ubezpieczyciele starają się wykazać zaistnienie szkody całkowitej. Udowadniają, iż koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu sprzed wypadku i wypłacają poszkodowanemu znacznie zaniżone odszkodowanie. Często zaniżana jest sama wartość pojazdu przed wystąpieniem szkody.

W przypadku szkody częściowej ubezpieczyciele stosują metodę odwrotną – starają się pomniejszyć szacowane koszty naprawy:

  • uwzględniają amortyzację części czyli stopień zużycia uszkodzonych części pojazdu, które trzeba wymienić,
  • zaniżają koszty robocizny,
  • stosują ceny tanich zamienników, nawet jeśli w uszkodzonym samochodzie właściciel zawsze montował nowe części.

Warto zgłosić się do firmy zajmującej się odkupem odszkodowań komunikacyjnych i sprawdzić czy ubezpieczenie, które otrzymałeś nie zostało zaniżone. Podmioty te działając na rynku odszkodowań i ubezpieczeń doskonale znają specyfikę działania towarzystw ubezpieczeniowych i mają doświadczenie w prowadzeniu spraw przeciw stosującym nieuczciwe praktyki ubezpieczycielom. Odkup to najszybsza i nie wymagająca angażowania czasu ani pieniędzy metoda odzyskania zaniżonej kwoty odszkodowania.

Czytaj także:  Jak reklamować likwidację szkody w ramach komunikacyjnego OC?